tirsdag den 19. februar 2013

Game over

So. What did you learn in school today?
Jo, jeg har lært, at CSR i bund og grund handler om inderlige forsøg på at gøre verden til et bedre sted. Og det er nødvendigt, kunne jeg så konstatere til forelæsningen i dag. Jeg troede egentlig, at jeg var sådan nogenlunde realistisk i mit forhold til, hvilke store problemer, der findes i den der verden. Men det var jeg så tilsyneladende overhovedet ikke. Dét har muligvis noget at gøre med, at økonomi jo ikke er det, jeg har beskæftiget mig mest med. Fordi det er et fy-ord og et fy-begreb og et fy-koncept på humaniora. Jeg er jo i Argentina og bliver derfor bombarderet med Che Guevara kitsch, hvilket leder tankerne hen på lighed, kommunisme, utopi og selvfølgelig den onde, onde kapitalisme. Som oftest drives af tykke, hvide mennesker, der får fikse ideer. Hele dette fag handler så om disse kapitalistiske virksomheders frivillige sociale ansvar. Det er jo utrolig positivt. Troede jeg. Indtil jeg i dag lærte, at af verdens 100 største økonomier er 51 virksomheder. Som i at kun 49 er lande. Som i under halvdelen. Jeg har også lært, at hvis hele planetens befolkning havde et forbrug som den gennemsnitlige dansker, ville vi fysisk have brug for fire jordkloder. Hvilket jo er ret problematisk, når vi ligesom kun har en.

Jeg gik utrolig deprimeret fra universitetet med en ikke super konstruktiv holdning til, at verden nok er ret meget på røven. Og at vi nok allesammen går ned med den. Inden for relativt kort tid. Nå, jamen hvad kan vi så gøre ved det? Jo, nu skal du bare høre: Du kan sætte dig stille på dit, økologiske, værelse og være selvforsynende ligesom Bonderøven (uden at DR-fotografer styrter rundt på den bæredygtige mark for at få gode billeder af den bæredygtige mark), og udelukkende købe ting, du har brug for. Og huske at genbruge dem, når du ikke har brug for dem længere. Og så i øvrigt bare fungere som om du lever i et jæger-samler samfund og ikke i den moderne tidsæra. Kein problem!
Derfor sidder jeg nu på mit værelse, kigger på det grå vejr og hører regnen piske. Hjælper altså ikke just på den manglende optimisme og fortrøstning. Kunne faktisk godt finde på at gå hen og blive en rendyrket, kynisk sortseer. Hvis det da ikke lige var fordi, en af mine samboer lige har lavet mad og te og begivet sig ud i regnen (!) for at give det til en hjemløs argentinsk mand.
Hvorimod jeg vil gå direkte imod alt det, mit nuværende studie står for samt ideen om at vide bedre og gå i det kapitalistiske kædebaserede supermarked og købe mad. Som er masseproduceret. Hvorefter jeg vil se "Peter Pan" på en computer, der kræver strøm. Ikke særlig bæredygtigt, I know.

1 kommentar:

  1. Jeg blev lidt bekymret indtil jeg læste det sidste af dit indlæg:) knus

    SvarSlet