onsdag den 13. februar 2013

Party i provinsen


Klokken tre om eftermiddagen i går stod jeg og skulle gøre mig klar til fest, fordi vi skulle til Gualeguaychú til Argentinas største karneval. Jeg havde lidt svært ved at komme i festhumør på det tidspunkt, da jeg mest af alt havde lyst til at udnytte konceptet ”siesta”. Og fordi jeg havde/har ondt i ryggen. Til trods for manglende lyst, ankommer vi til busstationen og når at da også at panikke over den manglende bus til Gualeguaychú, indtil det går op for os, at vi er i Sydamerika, hvor man ikke bør regne med, at ting sker til planlagt tid, medmindre man er fan af at blive slemt skuffet. Bussen kom, om end forsinket, og vi bevægede os længere og længere væk fra civilisationen. Da bussen efter fire timers kørsel stoppede, befandt vi os så langt ude på landet, at det er dér kragerne har opgivet at vende. Spændende, spændende. I og med at vi skulle til karneval, havde jeg forventet sang, musik og dans. Men nej. Der var fuldstændig tomt. Men det skulle jo ikke hindre os i at bevæge os ind til festen. Som ikke var der. Der var ingen mennesker og med markedsføringen af karnevalet, kunne jeg ikke helt få det til at stemme. Vores blærer havde efter busturen brug for et toilet og vi fik lov til at bruge V.I.P. loungens toiletter. Uden toiletsæder og hvor døren til toilettet var af den kaliber, man ser i gamle amerikanske westernfilm – altså en svingdør med mange (skud)huller. Og hvor der ikke var nogen fungerende håndvask eller sæbe, men til gengæld en dame, hvis arbejde var at hælde vand på ens hænder, når man kom ud. Jeg frygter, hvordan ikke-V.I.P. toiletterne så ud, men fandt gudskelov ikke ud af det.
Omkring 45 minutter efter, at karnevalet skulle starte, blev vi henvist til vores pladser. Hvor jeg i dén grad  følte mig som abe i bur – hvide mennesker er tydeligvis ikke hverdagskost på det argentinske land. Der var  stadig ikke særlig mange mennesker, men til gengæld virkelig mange insekter – så mange, at jeg ville ønske, jeg havde medbragt mine solbriller som en form for visir. Var mildest talt negativt indstillet og forberedte mig selv på endnu et antiklimaks samt på at blive ædt levende af insekter. Vild ungdom!
Men hov – pludselig kom der mennesker og man er vel ikke antropologi-studerende for ingenting, hvorfor jeg gik nærmest forskeragtigt til værks med den deltagende observation. Efter lidt mere ventetid, kom der karneval. Med fjer, glitter, latinamerikanske rytmer, et voldsomt udvalg af g-strenge, enten homoseksuelle eller metroseksuelle mænd, der hviler utrolig meget i egen seksualitet med kokosolie über alles, smukke kvinder med de mest sindssyge sko, imponerende karnevalsvogne og de mest opfindsomme kostumer. Virkelig, virkelig imponerende. Og så er jeg meget forbavset over kropsbevidstheden – det at være lidt småkvabset med lidt for små trusser og lidt for meget appelsinhud er bare ikke et problem hernede, hvilket faktisk er ret fedt og befriende. De har nemlig den mest selvsikre attitude, så man kapitulerer og tænker: ”yes, you’re sexy and you know it”.

Jeg nød showet og argentinernes humør ligeligt, og de sidste fem minutter kom der en utrolig positiv mand på omkring 40 og ville rigtig gerne give os nogle gode pladser. Som den kyniske skiderik jeg er, tænkte jeg naturligvis, hvad manden forventede til gengæld. Men vi fulgte med og så derfor de sidste fem minutters show fra absolut første parket = mega fedt! Blev dog ret meget forstyrret af en blegfed argentiner, der rigtig gerne ville vide, hvor jeg kom fra. Så meget, at han formåede at spørge seks gange. ”Ja, jeg kommer sådan set stadig fra Danmark – og tror du, det er helt forsvarligt for dig at drikke mere øl?” Hans ven havde til gengæld fuldstændig styr på det.
Ham: ”Where in Denmark you come from?”.
Mig: “Aarhus” (det er bare lidt nemmere end Randers)
Ham: ”I love Oslo”
Mig: ”OK, but that’s the capital of Norway”
Ham: "I know Sweden"
Mig: "I give up"

Med dén fundamentalt dybe samtale forlod jeg Gualeguaychú med en nyfunden forståelse for Hej Matematiks sang "Party i provinsen". 











1 kommentar:

  1. Helt fantastiske billeder. Hvor ser du godt ud og hvem er den smukke pige du er fotograferet med;)

    SvarSlet