fredag den 8. marts 2013

X-kromosomer

Hvordan jeg har fejret denne Kvindernes Internationale Kampdag? Ved at vinde, naturligvis. I skolen har der i dag været præsentationer, der gik på at argumentere for vores fiktive virksomheders sociale strategier. Da den mandlige, britiske underviser med et massivt udvalg af lyserøde skjorter (der er altså virkelig noget mænd, worldwide åbenbart, har misforstået i forhold til lyserød beklædning - det er ikke pænt!) udmeldte, at vinderen ville få en gave, blev jeg selvfølgelig pludselig lidt mere interesseret. Og ved I, hvem der vandt i dag? Det var dem fra Danmark af. Eller nogle af dem, i hvert fald. Endnu vigtigere er, at præmien var chokolade. Af den bæredygtige slags, forstås. Så er der noget ved at vinde! Altså det synes jeg jo altid, der er, men når man både vinder og får chokolade, ja så bliver det jo faktisk ikke bedre.

I dagens ånd, vil jeg, som den listograf jeg jo i virkeligheden er, lave en top 20 (fordi en top 10 ikke er nok) over de kvinder jeg anser som de sejeste/klogeste/mest interessante, hvad end døde eller levende, fiktive eller autentiske. Selvom det er svært at begrænse sig. For hvis man ikke skal lave en top 20 over seje kvinder i dag, hvornår skal man så?

  • Astrid Lindgren - fordi hun har opfundet Pippi Langstrømpe og fordi hun formåede at være en barnlig sjæl hele livet. 
  • Audrey Hepburn - bevis på, at smukke mennesker godt kan have smukke værdier.
  • Camilla Stockmann - det var kærlighed ved første læste ord. 
  • Ellen DeGeneres - ganske enkelt fordi hun er SCHÅ sjov!
  • Elizabeth Bennet - Jane Austens protagonist, der gik imod det, der passer sig og alligevel fandt kærligheden i Mr. Darcy. 
  • Emmeline Pankhurst - ja, hun var en del i spjældet og ja, hun var meget offensiv i sin tilgang til suffragette-bevægelsen, men hun var også helt vildt sej, progressiv og nådesløs i sin kamp for stemmeret. 
  • Eva Perón - dels fordi jeg er i Argentina og som sådan bombarderes med superlativer om Førstedamen, men også fordi hun formåede at komme fra trange kår og blive politisk leder og var ganske målrettet og succesfuld i kampen for såvel de fattige og kvinders rettigheder i Argentina.
  • Frida Kahlo - løjerlig, finurlig og selvindsigtsfuld.
  • Ghita Nørby - barndomsnostalgi, skønhed og talent.
  • Jane Goodall - fordi hun var rigtig, rigtig god ved chimpanserne. 
  • Joni Mitchell - hendes diskografi er jo ganske enkelt fænomenal. 
  • Karen Blixen - nixen bixen, ingen liste uden Blixen.
  • Laura Ingalls Wilder - fantastisk forfatter og fantastisk menneske.
  • Marie Krøyer - fordi.
  • Mulan - både Disney-figuren og den rigtige Mulan, der kæmpede på lige fod med mændene og ikke ville hædres.
  • Pippi Langstrømpe - fordi hun har principper såsom: "Hvis jeg har bestemt, at jeg skal vande blomster, så vander jeg blomster, uanset om det regner eller ej".
  • Rosa Parks - fordi man ikke ikke kan elske hende.
  • Sacajawea  - fordi hun hjalp Clark og Lewis og i dén forbindelse vandrede flere tusinde kilometer med en bebs på ryggen. 
  • Simone de Beauvoir - fordi jeg elsker hendes forfatterskab og fordi hun har udtalt geniale ting som "All oppresion creates a state of war" + "What is an adult? A child blown up by age"
  • Ulla Terkelsen - Danmarks sejeste korrespondent! Med milelange tørklæder, den konstante page og den røde TV2-mikrofon: "Ulla Terkelsen, Berlin/Tokyo/London/New York/Moskva/Washington/Kabul/Paris/København, TV2"

Ingen kommentarer:

Send en kommentar