onsdag den 10. april 2013

Der er et yndigt land

Her sidder jeg så og er just præcis nu blevet færdig med det oplæg, jeg skal fremlægge for min gruppe i aften. Og som de bare har at være tilfredse med. Ja, sgu. Jeg har været relativt effektiv, men det har naturligvis ikke hindret mig i at bruge tid med min bedste ven/værste fjende: Overspringshandlingen. Mere eller mindre produktiv, har jeg skrevet et afsnit, der handler om den kontekstuelle sammenhæng, Danmark befinder sig i og som også er en del af den skandinaviske tradition, CSR i Danmark har skrevet sig ind i. Med andre ord, skal jeg helt fra bunden, beskrive Danmark. Umiddelbart en nem opgave. Og så alligevel overhovedet ikke.
Ja, hvad skal jeg sige? Boller fra Kohberg. Vi har et konstitutionelt monarki, opflaskes med magtens tredeling, er medlem af EU og NATO. Der er mange marker og gode jordbær om sommeren. Og lange, kolde vintre. Og lad mig i den forbindelse sende mine varmeste hilsener til Grønland og Færøerne. Og søens folk, for Guds skyld! Der er usandsynligt fladt. Med bøgeskov og nu med ulv. Vi er flankeret af det evigt fascinerende hav. -sen navnene er normale. Vi er et land i krig. Den danske folkesjæl kæder helt automatisk helligdage sammen med ...frokoster, hvor uhæmmet druk er selvfølgeligt. Der spises rugbrød og frikadeller med brun sovs, kartofler og rødkål. Og smørrebrød. Der er hygge. Janteloven står smukt og pryder Nykøbing Mors. Vi har en regnskov. Udover Bibelen er H.C. Ands bøger de mest oversatte i verden. Vi "fandt" vores flag i Estland, så vi nu kan bryste os af at have verdens ældste flag. Og gule kornmarker og elektrisk blå himmel. Nej, nu lyder det som en bannerreklame for DF.

Anywho. Fyldt med superlativer, men stadig helt ubrugelig viden, der ikke siger frygtelig meget. Om noget overhovedet. Så derfor endte jeg med at skrive noget uinspireret som: "Hence a Nordic background is considered an advantage at the international level due to strong corporatist traditions and a high level of national regulations. This also means that international measurements of best practice are not actually measured from an equal starting point, because several restrictions and regulations are an imbedded part of the Danish state and therefore these regulations become a fairly implicit benefit for the Danish companies. Gjølberg concludes that success within the field of CSR is not solely a matter of ethics and morale, being that business in some countries is embedded into the legal framework (Gjølberg 2008: 12). Thus international measurements and rankings on indexes are not necessarily neither fair nor representative."

Det første var sjovere, right? Jävla akademia.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar