torsdag den 25. april 2013

Nåårhmæn, alsåh d barr fårdi jah æææælsgår grahmmatik. SCHÅ mejed!

Jeg sidder her i min seng og retter vores opgave igennem for sproglige og grammatiske tanketorsk. Og det har faktisk overhovedet ikke været så slemt. Lige nu er jeg måske ikke vildt begejstret, men klokken er også to om natten, og jeg har siddet med det i ni timer. Men. Alt i alt er det okay. For det første fordi, det betyder, at vi snart er færdige (indsæt klapsalve). Og for det andet fordi, jeg måske har en unaturlig kærlighed til grammatik. Fornemmer, at jeg har det lidt ligesom visse freaks har det med matematik. Der er nogle regler, man skal følge og når man kan dem, kører man pænt meget med klatten, for så kan det stort set ikke gå galt. Sproglige irritationsmomenter er der masser af (ikke i opgaven, sidder jo og retter, men snarere i livet generelt), jeg føler mig en kende som Preben Kristensen (det hedder det ikke!) og derfor irriterer det mig grænseløst når: 
  • Der på et eller andet galvaniseret skilt står Lis's Bodega. For det første fordi man skal holde sig fra A. At hedde Lis og have en bodega, B. At gå på Lis' Bodega, C. At overføre engelske apostrofregler til dansk.
  • Man må stave "mayonnaise" "majonæse". Eller det må man så vist ikke længere, fordi det er blevet lavet om. Igen. Seriøst? Det er et yndigt, fransk ord om et egentlig ret snasket og snusket produkt. Men så vidt jeg er informeret er æ ikke-eksisterende i det der Frankerrige. Pointen er, at jeg kan da virkelig godt forstå, at ungdommen bliver forvirret, hvis klåve-åve'rne ikke kan blive enige med sig selv om, hvad man skal kalde den hvide vidunder-kaloriebombe. 
  • Folket ikke kan fatte, at der for helvede ikke er noget, der på dansk hedder "at ende op med". 
  • Folket ikke kan fatte, at der for helvede ikke er noget, der på dansk hedder "det kalder for handling".
  • "Vende" og "vænne" får samme betydning. Så vænner jeg lige skuden - hvis du kan vende dig til det. 
  • Det sproglige system i Danmark åbenbart er skruet sådan sammen, at hvis blot 50% af befolkningen tager fejl, bliver det pludselig okay. En bjørnetjeneste er ikke en god ting, ligesom det at blive forfordelt ikke er positivt. Ellers skal jeg da til at forfordele nogle flere bjørnetjenester. Navnlig til de mennesker, der siger "at ende op med" - det er så pisseirriterende... 
  • Der er indtil flere mennesker, der tror, det hedder "tag det med et gram salt". Det er alligevel en ret præcis måleenhed til et ellers komplekst fænomen. 
  • Christiane Schaumburg-Müller taler. Bare sådan generelt. Eller okay, primært irriterer hun mig, fordi hun har giftet sig med L.O.C., det er på alle måder ikke okay! Men også fordi hun har sagt: "Britt Bendixen, nu vil jeg gerne henrette min opmærksomhed til dig". By all means, henret din egen opmærksomhed, det vil jeg faktisk kun græde ultra tørre tårer over. Men det er da synd for Britt. 
  • Følgende irriterer mig faktisk ikke, synes det er utrolig morsomt: At Kronprins Frederik på spørgsmålet til, om han kunne lide sit studie i Aarhus svarede, at han var meget positivistisk omkring det. Høhø. 
  • Spørgsmålet "hvis er det?" på forunderlig vis bliver til "hvemses er detses?".
  • Mennesker siger "velbe". I stedet for "velbekomme". Altså så meget længere tid tager det jo ikke just. Vel? Vel? Velbekomme!
  • Folk siger LOL. Altså hvis du griner højt, så skulle du måske gøre dét, i stedet for at sige, at du har lyst til at grine højt. Og så ikke gøre det. 
  • "Fordi at". Bare fordi. Uden at. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar