mandag den 10. juni 2013

Det der voksen - på afstand

Helt officielt og rigtigt har jeg nu en bacheloruddannelse i antropologi. De sidste karakterer er nu tikket ind. Bum. Hvilket, for mig, er helt utroligt ambivalent. Rart, men mest på norsk. Jeg har elsket det og hadet det, men mest elsket det. Det har også været bekvemt og hjemmevant, og de sidste tre år er rullet af sted i en hastighed, jeg ikke begriber og som får mig til at føle mig som de gamle damer, der altid til familiefester udbrød "Guuuud, hvor er du blevet stor - tiden render da også så hurtigt". Hvilket altid fik mig til at betvivle deres intelligens, for det er sgu da noget af det mest logiske i verden, at der er sket noget med et barn, man ikke har set i fire år og desuden er forudsætningen for tid ligesom ret meget bygget op omkring den kendsgerning, at den ikke er statisk. Pointen er, at jeg altså ikke fatter, hvor tiden er blevet af og føler mig som de gamle damer til familie-tamtam. Måske er det i virkeligheden den ultimative test på, hvor voksen man er - hvem kan man bedst relatere sig til? Dem der er markant ældre eller markant yngre end én selv.

Uanset hvad er det noget med, at når man har en bacheloruddannelse, skal man forestille at være voksen. Og det er jeg jo også. På papiret. Føler måske bare ikke just, at jeg er afklaret med det der voksen. Jeg er dog nået til et sted, hvor det er oplagt at stoppe op, mærke efter helt inde i mit personlige dyb, selvom det er skræmmende, og overveje, analysere, reflektere, vurdere og muligvis revurdere. Fy fan. Der skal tages stilling til, hvad der nu skal ske. Og dét er endnu mere skræmmende. Og så alligevel ikke helt, fordi jeg jo har lavet den finte, der hedder sabbatår nummer to. Thank God.
Men. Halvdelen af firkløveret har købt store mængder is til Sigrun og jeg for at fejre vores nyetablerede titel. Se, dét er en fejring der er noget værd. 

1 kommentar:

  1. Stort, stort tillykke med din nye titel:) det er da stort og dejligt med en fineste karakter til sidst!! På en opgave du slet ikke havde lyst til.
    Jeg toede denne kommentar var udgivet den 10/6 2013.

    SvarSlet