lørdag den 7. september 2013

De kendte er jo ligesom almindelige mennesker. Bortset fra at de er kendte.

Så skal jeg da lige love for, at Toronto Film Festival er blevet skudt i gang med manér. Således bevægede jeg mig i går ganske uforvarende ud for at spise og da dét projekt var afsluttet med en succesrate på 100, gik jeg hjemad via den gade, jeg normalt benytter. Der var bare fuldstændig tætpakket af paparazzifotografer og fans, primært midaldrende kvinder og teenagetøser. Der ventede på ingen ringere end Jake Gyllenhall og Hugh Jackman. Havde en indre dialog med mig selv i turbofart og nåede ganske hurtigt konklusionen, at dét var et menneskemylder, jeg simpelthen ikke kunne overskue. Så vild er jeg ikke med hverken Hugh eller Jake. Hvis nu Morgan Freeman eller Christopher Waltz eller Johnny Depp eller Julianne Moore eller Cate Blanchett svinger forbi, skal jeg satme nok stå parat. Og hvis de skulle lægge vejen forbi, ville jeg definitivt ikke kunne se dem uanset, for det er en lidt voldsom forvandling byen er gennemgået de sidste par dage. Fra kedelig grå mus til grå mus på rød løber.
Så i stedet for at kigge efter stjernerne, gik jeg i seng og drømte i øvrigt at jeg så en blåhval i Torontos havn og - naturligvis - blev venner med den.

I dag har jeg ikke just oplevet voldsomt meget, men dagen er jo stadig ung herovre. Ikke at det faktum nok kommer til at spille nogen stor rolle på mit aktivitetsniveau, men alligevel. Jeg har dog haft tid til at blive harm. Eftersom jeg bor på hostel, er der i sagens natur en relativt hyppig udskiftning, og der er en ny pige her i rummet, som oprindeligt er fra Toronto, men som lige har tilbragt fem måneder i Europa, hvad vi snakkede lidt om. Hun synes, at hele Europa er som at opleve ét land. Kulturen varierer ifølge hende en lille smule fra nation til nation, men hun føler, at eftersom hun har været både i Frankrig, Rumænien, Finland OG Storbritannien, kender hele Europa og føler som resultat deraf intet behov for at vende tilbage til Europa. Been there, done that. Og det er jo i den grad helt fair, men kan vi ikke godt her i dansker-plenum blive enige om, at argumentationen er en omgang bræk? Hvad er der galt med de her mennesker fra Canada og USA? Mage til ignoranter. Ikke for at lave en Pia K., men de er vel på et eller andet niveau klar over, at hvis ikke europæerne havde koloniseret både USA og Canada, havde de formegentlig ikke selv eksisteret. Eller det er de så nok ikke. Men det burde de. Jøsses, altså!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar