torsdag den 10. oktober 2013

Word!

Som den sproglige flueknepper jeg er, har jeg naturligvis en holdning til ord. Tænkte dog, at et lidt mere positivt syn ville klæde mig og derfor er dette indlæg smækfyldt med nye og gamle vidunderlige ord, som bruges alt for sjældent. Ja, det er en appel.
  • Babykrak. Bruges om manglen på afkom. Og nåja, hvis lortet kan krakke på Wall Street, kan det vel også krakke i livmoderen. Eller. Inden livmoderen. 
  • Badutspringer. Vid-und-er-ligt.
  • Betweenager. Forældre må prise sig lykkelige. Nu må man være besværlig allerede fra man fylder 10 og til man fylder 20. Et helt årti. Hvor må det være skønt at have børn. 
  • Bollemælk. Jow. I konteksten "Jens Jørgen stikker ikke op for bollemælk" betyder det at Jens Jørgen kender egen værdi. Dejligt for Jens Jørgen. Jeg tror, jeg vil til at sige det, udelukkende for at få folk til at tro, at jeg er meget upassende, og så for en gangs skyld kunne modbevise det. Og nej, jeg overvejede ikke et sekund den uskyldige kombination af at spise boller og drikke mælk. Eller retten. Og hvis I gjorde, tror jeg ikke på Jer. 
  • Bovlam. Det er med bovlam lidt som det er med Jaka Bov - det ér bare klamt per definition. Ligger i ordet. Men vi kan nok ikke komme udenom, at der findes mange bovlamme typer. Ofte hedder de Lonnie. Eller Sonny.
  • Brødflov. Hvis man nu siger til sin mor, at man er lidt brødflov, tror I så ikke, at hun er mere villig til at tilberede ens livret, end hvis man udbasunerer: "Jeg er sulten!"
  • Charlatan. Lidt det samme som en casanova. Og det lyder sådan lidt fint, ik? Meget pænere end player, trussetyv eller mand-med-aura-af-klamydia-omkring-sig.
  • Familietamtam. Nu et godtaget ord, som i min familie har været benyttet i mange år. Vi havde brug for et ord til at beskrive genetisk sindssyge og kaos. 
  • Forfjor. Helt pragmatisk nemmere end at skulle rode sig ud i forklaringer om, hvad der skete året før sidste år. 
  • Halalhippie. Naser Khader, din gamle swinger - jeg vidste, der var en grund til, jeg kunne lide dig.
  • Hjemmekartoffel. Lyder helt utroligt rart, og slet ikke som det, det i virkeligheden er: En luddoven formodentlig blegfed person, der lige har bestilt en familiepizza uden oregano men med ekstra pepperoni og som for sekstende gang er i gang med at se samtlige episoder af "Kasper og Mandrilaftalen". 
  • Kanalje. Er jeg blevet kaldt utrolig tit. Af min mormor...
  • Kærlighedsflygtning. Ikke alle nye ord er grimme - dette er eksempelvis en meget yndig måde at sige opportunist på. Hvem er kynisk? I hvert fald ikke mig. 
  • Kålhøgen. Dejligt dansk. På grund af æ'et og å'et og betydningen. 
  • Linselus. Det er som om fortiden vidste, at der ville komme en Linse Kessler.
  • Lømmelpakke. Jeg synes sgu, det er fleksibilitet, når man opfinder et nyt ord for at beskrive magtens tredelings forsøg på at tøjle unge kriminelle. 
  • Negerkys. Ganske vist et politisk fy-ord. Men hvorfor egentlig? I min verden er det et ypperligt kompliment at blive associeret med flødeboller. 
  • Nole. Jeg kunne ikke finde på at stjæle, men nole derimod. Måske. 
  • Pernittengryn. Muligvis mit danske yndlingsord. 
  • Samtalekøkken. Ikke et af de ord, jeg synes der bruges for lidt. Jeg er bare så glad for, at det officielt er med i retskrivningsordbogen, fordi som alle ved, måtte samtale jo før forvises til dagligstuen. Men nu kan vi både lave mad og samtale - ej, hvor er det altså smart.  
  • Sharialån. Et rentefrit lån til muslimer. Jeg lader den lige stå et øjeblik..... Og spørger så, hvor nirvanalånet er henne?
  • Spermhund. Stakkels, stakkels vovse. Det er rent faktisk en stilling (høhø) blandt politihunde.
  • Spenderbuks. Oh hvem der bare havde sådan et par.
  • Velgørenhedsknap. Verden bliver da også mere og mere bekvem. Nu kan man sørme hjælpe Afrika ved flaskeindlevering. 
  • Vindbøjtel. Du er en vindbøjtel. Nej, en vendekåbe. Nej, en vindbøjtel. Ej, du er altså en vendekåbe. Njah, måske er du i virkeligheden en vindbøjtel. Selv er jeg afklaret.  
  • Wallah. Oh, min uendelige kærlighed.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar