lørdag den 23. november 2013

Ministeriet for røvhuller

Hvor meget sort uheld har man egentlig per person? Jeg ved det ikke, men sidder med en følelse af, at der er en uretfærdig, ja sågar uheldig, fordeling af uheld. Og hvis mængden af uheld determineres af held, synes jeg det er fejt. Der burde være en uheldskvote per person - en maksimal eksponering for uheld, hvorefter man så ville klare frisag. Hvorfor, sidder du måske og tænker.
Jow såmænd bare fordi, jeg i dag har åbnet et brev fra Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser. Undrede mig en kende over, hvad de ville mig, og blev alvorligt bange, allerede da jeg læste overskriften: "Tilbagebetaling af udlandsstipendium og eventuelt udlandsstudielån". De ville som den informerede institution, de er, informere mig om, at jeg skal tilbagebetale 22.800 kroner. Uden nogen egentlig begrundelse udover "Dine uddannelsesoplysninger er ændret, så du ikke længere er berettiget til hele eller dele af det udlandsstipendium og eventuelt udlandsstudielån, du har fået udbetalt. Det beløb, du skal betale tilbage, er 22.800 kr. Aarhus Universitet har i e-mail af 14. november 2013 oplyst at du ikke har indsendt kvittering for indbetalt udlmadsstipendium." Bum så.
Inden jeg begynder at udbore det faktum, at jeg på ingen måde har de penge og hvor uretfærdigt det er, vil jeg fortælle om min reaktion. Der i al sin enkelhed startede med, at jeg skreg "HVAD?!" ud i min storesøsters ellers hyggelige stue. Viste febrilsk brevet til storesøster og håbede sådan, at hun ville fortælle mig, at jeg ikke kunne læse og at der i virkeligheden stod "Tillykke med din bacheloruddannelse. Vi tilbyder dig hermed et job". I stedet råbte storesøster: "HVAD?!". Begyndte så panisk at græde. Og er nu bare pissenervøs. Ikke andet. Et mildt nervesammenbrud kører på højtryk på sådan en højhellig lørdag.

Udover at det irriterer mig, at Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser ikke kan finde ud af placere deres kommaer korrekt, irriterer indholdet mig. For det første fordi ja gu er mine uddannelsesoplysninger ændret a. fordi jeg er færdig med min  bachelor, b. fordi det har man pligt til at oplyse, c. det har jeg gjort. For det andet irriterer det mig, at de ikke ligesom forklarer mig, hvorfor det er et problem, at mine uddannelsesoplysninger er ændret. For det tredje fordi toogtyvetusindeottehundrede kroner. Jeg har jo ikke engang 800 kroner. Eller 80 for den sags skyld. Har otte, for jeg fandt i torsdags 59 halvtredsører i en gammel pung. Bare rolig, det var min egen. For det fjerde fordi det ikke fremgår, om jeg skulle have modtaget en mail den 14. november eller om Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser har modtaget en mail fra AU den 14. november - uanset har jeg i hvert fald ikke modtaget noget. For det femte fordi jeg fucking har indsendt alt det lort, der skulle indsendes. Første tanke i mit hoved var, at jeg hader mit liv og er så helt igennem fucked og ganske enkelt ikke ved, hvad fanden i helvede jeg skal stille op. Anden tanke var, at jeg fuldstændig har mistet lysten til nogensinde at tage endnu et semester i udlandet til trods for, hvor højt jeg elskede det. Der har jo vitterligt ikke været andet end problemer og papirnusseri og mailen og telefonkorrespondancer med sure kontormus. For "#¤"@%&}/E/(/%#"!

Det her, ikke også? Det MAGTER jeg simpelthen ikke. En ting er at være ludfattig og endda mindre end det. En anden ting er at være hjemløs. En tredje ting er at være arbejdsløs. En fjerde ting er at skulle betale en kæmpe sum penge tilbage, som man ikke har - når man ikke har gjort noget galt! Men at være så jävla uheldig, at man får serveret en platte bestående af samtlige retter på årets uheldsmenu, synes jeg er uretfærdigt. Og alt for uheldigt. Hvor vil jeg dog gerne se beviserne for, at man har en kvote - jeg tænker, at min snart må være opbrugt. Eller hvad? Hvis ikke vil jeg bestemt ikke vide, hvad jeg har at se frem til.

1 kommentar:

  1. Åhh hvor jeg dog HADER AU - der er sgu ikke andet end bøvl og bureaukrati!!!
    Jeg krydser alt hvad der krydses kan for, at det er en eller anden mærkelig administrativ fejl! Hvad med at ringe til studevejledningen på antropologi? Det kunne jo være der var nogen som havde været ude for noget lignende - det kan vel ikke være første gang at der er nogen som holde pause efter bachelor?

    SvarSlet