tirsdag den 17. december 2013

So here's to you Mr. Robinson

Eksamensvagt i Silkeborg. Så har man prøvet det med. Har opdaget så mange ting i disse dage. For eksempel fandt jeg ved at sove på mosters kærestes teenagesøns værelse (uden teenagesøn vel at mærke) ud af, at et teenværelse slet ikke er så skræmmende som jeg ellers troede. Drengeværelse that is. Faktisk helt fredeligt. Og sov faktisk også det meste af natten.
På arbejdsfronten var det løjerligt pludselig at være på den anden side - og væsentligt sjovere end at være den, der er til eksamen. Førstehåndsindtrykket i går var ikke udpræget positivt, idet der på de skilte, der var spredt rundt omkring med de forskellige regler, stod: "du må ikke kommunikerer med andre under eksamen". Helt ærligt. Til en terminsprøve i dansk kunne man måske godt lige have tjekket, at man satte en person, der kan finde ud af nutids-r til at skrive de jävla skilte. Men udover den generelt ynkelige tilstand, det danske sprog er i, var det voldsomt hyggeligt. Jeg har forbandet ondt i fødderne af at trave op og ned i JYSKarena, men det har utroligt nok været fedt. Og underligt, hvilket garanteret bunder i, at jeg har lidt svært ved at tænke på mig selv som meget autoritær - de kære unge mennesker (hvoraf der var en del, der var ældre end mig) skulle jo spørge om lov til alt; til printning, aflevering, rygepauser og tissepauser. På en eller anden måde jo lidt ydmygende, men til gengæld også meget nødvendigt. Men de der skoler skal da lidt overveje, hvem de ansætter til det fis. Man kan i den grad blive magtliderlig. "Du må komme ud at tisse, når det passer mig og ikke et sekund før, din hvalp". Underforstået: ansæt mig. Jeg udnytter meget sjældent folk og da slet ikke, hvis de ikke har bedt om det selv. Enten eksplicit eller implicit.

I dag sluttede med en rask lille snak med en af de andre eksamensvagter, der hedder Robinson til efternavn og som på en eller anden facon formåede, ved udelukkende at se på mig, at gennemskue, at jeg er et forvirret menneske. Hans råd var, at jeg skulle slappe lidt af, og huske at livet har sin egen kraft og ikke kan kontrolleres, så jeg kan ligeså godt lade være med at prøve. Og den gode Robinson har jo en pointe. Ikke at jeg på nogen måde er i en sindstilstand der gør, at jeg kan finde ud af at efterleve det, men altså. Ændrer jo ikke på det faktum, at Robinson er vis. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar