torsdag den 20. februar 2014

Forslag: Løn udbetalt i taxaboner?

Offentlig transport har det svært nok i forvejen. Det er logistikkens svar på mandage, slankekure og regnvejr. Ting der i den offentlige diskurs per definition er røvkedelige.  Det er dyrt, det tager meget længere tid, man skal koordinere det, man bliver ikke kørt lige til døren, og det er på ingen måde ligeså bekvemt som at sidde på passagersædet i en bil. Ofte synes jeg, det er synd for både konceptet og medarbejderne inden for det offentlige trafiksystem, at deres jobs er så utaknemmelige, og at de fandeme ikke har det nemt. I dag er ikke sådan en dag. Den startede muligvis sådan. P.t.: a big fat no.
Jeg har i dag frekventeret verdensbyen Odder; faktisk har jeg befundet mig uden for Odder centrum på HF/HG/AVU. For at være tilsynsførende til terminsprøver. Kan i øvrigt virkelig ikke forholde mig til, at jeg skal forestille at være autoritær. Til dels fordi de fleste er ældre end mig. Men det var ikke det, det skulle handle om - det skulle handle om, at jeg efter en "arbejds"dag på fem timer, hvor jeg bogstaveligt talt har siddet og kigge på fem mennesker, der har svedt over en terminsprøve i matematik, skulle hjem til Mårslet. Jeg kunne konstatere, at toget kun kører en gang i timen, og at jeg var kommet syv minutter for sent. Undersøgte derfor mentalt noget med noget bus, og nåede frem til, at bus 100 vistnok kører relativt tæt på mit landhjem. Jeg steg ind i bussen og spurgte: "kører du til Mårslet?", hvortil den kvindelige chauffør på +60 og med den obligatoriske gråhårede pixifrisure samt lilla brillestel svarede: "altså jeg kører til busholdepladsen". Jeg er med på, at kommunikation er tricky, men jeg synes ikke umiddelbart, at der er noget i hendes svar på mit spørgsmål, der indikerer, at hun ikke kørte til Mårslet. Jeg kom til downtown Odder, blev forvirret, gik ud af bussen og gik så ind igen for at spørge hende, om hun da ikke kørte til Mårslet. Hun sukkede og udtalte - and I quote: "Nej, dét da ved Gud jeg ikke gør. Altså, det er jo virkelig enormt vigtigt, at man undersøger, hvad for en bus man skal med og hvor man skal stå af henne. Selv. Det skal du undersøge, inden du tager hjemmefra". 
.........
Møgfisse. Okay, det er måske lidt en overreaktion. Men jeg synes, hun var dum. Og jeg synes, det er så utroligt unødvendigt at være så mega bitterfisseagtig. For 1. jeg har undersøgt det. 2. det var sådan set korrekt bus, blot forkert retning, og det kunne hun jo eksempelvis have oplyst mig om. 3. får hun ikke blandt andet løn for at kunne oplyse de rejsende om ruter? Armen altså. Petitessesamfund.

Så nu tror jeg bare lige, at jeg bliver inden for husets trygge rammer resten af dagen og prøver det der med at være en integreret del af samfundet igen i morgen. Hvor turen går til Skanderborg. Send mig noget god karma - får utvivlsomt brug for det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar