fredag den 31. oktober 2014

Noget om militæret, sexede sygeplejersker og kyllingekostumer

Dengang jeg overvejede, om jeg skulle gøre militærkarriere (oh yes, I did), var jeg til Forsvarets Dag For Kvinder, hvor en smuk ung sergent fortalte om netop det at være kvinde i en citat mandsdomineret verden citat slut. Hun fortalte, at hun under sin udstationering i Afghanistan, havde besluttet, at hun ikke ville gå rundt i lejren i hotpants og sports-bh. Med begrundelsen, at hendes mandlige kollegaer ellers ikke ville kunne tage hende seriøst, når de arbejdede. Dét er sgu da at nedgradere mænds intelligens. De der mænd er ikke fuldkomne idioter, jo. Men fred være med det.

For der er utvivlsomt nogle usagte regler for, hvad kvinder kan have på uden at blive citat sexsymboler citat slut. Her kommer Halloween ind i billedet, for på denne dag findes der to typer piger:

  1. Dem der er klædt ud som sultanen fra Aladdin, en kylling, en ko, en abe, en hund, en kanin (og her snakker vi store kostumer og ikke bare et par dyreører, badedragt og netstrømper), Frankensteins brud. 
  2. Dem der er klædt ud som sexet sygeplejerske/lærer/stewardesse.

Og jeg har aldrig rigtigt fattet det. Men det er måske fordi, jeg tilhører kategori 1 og slet ikke ville kunne administrere at være klædt ud som sygeplejerske i en kjole, der lader til at have mistet sin underdel. Og har samme mængde syntetisk polyester som en mikrofiberklud. Og fordi jeg ved, at de rigtige sygeplejersker (som min storesøster) er dem, der passer os, når vi er syge, er med til at redde vores liv og går i gummisko, hvide skjorter med trykknapper og bukser med elastik.

Der er ingen, der skal bestemme, om det er mere okay at klæde sig ud som Jack Sparrow, end det er at være en slutty Elizabeth Swan. Jeg synes bare, det er lidt fjollet, at Halloween og fastelavn er blevet pigers fripas til at kunne klæde sig ud som ludere uden at blive dømt på det. De piger, der har en fest med at være klædt ud i next to nothing skal endelig bare give den gas. Femi-Lene her synes jo bare, at det er så helt utroligt vigtigt, at de gør det for deres egen skyld. At man ikke klæder sig ud som en billigere udgave af sig selv, fordi man tror, det er det Y-kromosomerne vil have. Og hvis Y-kromosomerne siger, at det er det, de vil have, er det ganske enkelt de forkerte Y-kromosomer, man bruger sin tid på.

I øvrigt er det unødvendigt. Og for mig at se for meget af det gode. Sexappeal er lækkert, når det er underspillet. Det frække forsvinder, hvis det hele ligger der på sølvfadet uden overraskelser. For helt ærligt. Ved de fleste af os (piger, altså) ikke godt, hvordan vi skal worke øjenvipperne, håret, berøringerne, nå ja, brysterne for at få opmærksomhed, hvis vi vil have den? I think so. Og det behøver altså virkelig ikke involvere en vandfaldskjole med kig til navlen, ryggen, armene og ballekanten, hvis man bukker sig forover. In my book, er de allermest sexede kvinder altså sjældent dem, hvor der ligger en sammenrullet tennissok i hver bh-skål og en neonfarvet g-streng, der sidder et sted oppe omkring fjerde ryghvirvel. Det er dem, der har selvtilliden. Dem der vil skide på, hvad moden dikterer. Dem der fucking owner deres seksualitet.

Og jeg har faktisk en veninde, der har scoret iført kyllingekostume, og for den achievement bukker jeg mig dybt i scorestøvet.

Glædelig Halloween.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar