onsdag den 9. december 2015

Problemer med journalistuddannelsen

Efter 3 hele måneder på journalistuddannelsen på SDU, føler jeg, at det nu er på tide med lidt brok. For lad os være ærlige; brok kommer altid på bordet. Mine frustrationer bunder alle i paradokset, der hedder cavling-søgende-dybdegående-journalistiske curlingbørn, der samtidig tilfældigvis ser blændende godt ud på live tv. Her kunne man jo så drømme sig til, at underviserne var afbalancerede typer, der formår at sætte skabet, hvor det skal stå. Aber nein. Hermed et lille udvalg af de ting, jeg har udledt af undervisningen på 1. semester:  
  • Danskerne er åbenbart dumme. Ja, det er min konklusion, når vi - journalister in spe - bliver tvangsfordret med vinkling som gæs bliver det med kogt pasta. En journalist må nemlig altid have en vinkel. Og for Guds skyld kun én. Ellers forstår folk nemlig ikke, hvad det er, du prøver at fortælle dem. De er jo ikke selvstændigt tænkende væsener. De har brug for os til at formidle neutrale nyheder, så de selv kan danne en informeret holdning. Så er problemet jo bare, at neutrale nyheder ikke eksisterer. 
  • Du må som journalist aldrig være konfrontatorisk i en interviewsituation. Medmindre du er Clement Kjersgaard eller Martin Krasnik. De må godt, fordi de kan. Siger underviseren. Og det er jo virkelig et solidt argument fra et af medlemmerne i Den Fjerde Statsmagt. 
  • Medmindre du kan finde ud af at designe en hjemmeside, en app og i øvrigt selv 100 % styre grafikken på de online medier, som er fremtiden, er der ikke et job til dig. Folk gider nemlig heller ikke læse længere.
  • Objektivitet findes åbenbart stadigvæk inde i undervisernes hoveder. 
  • Blå blink, pelsdyr og sex i varierende offensiv mængde er åbenbart det eneste folket reelt interesserer sig for. Resten lader bare som om, at de går op i finansloven og det europæiske fællesskab. Hvad er det nu, det hedder? NATO. 
  • Journalister er de vigtigste, klogeste mennesker i nationen. Og slet, slet ikke det mindste arrogante. Ligeledes er journalister demokratiets vagthunde, sandhedens vogtere, og heldigvis bliver vi jo slet ikke præget af vores undervisere udi, hvordan resten af vores landsfæller er og hvad de interesserer sig for. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar