torsdag den 31. marts 2016

Den der hjernerystelse

Ja, jeg ved godt, at jeg i en kæk bisætning lige fik nævnt, at jeg har hjernerystelse. Og det er også helt korrekt. Det er dog ikke noget, jeg som sådan har taget mig specielt meget af. Det skete skærtorsdag og er således en uge siden i dag. Den eneste grund til, at jeg opdagede min hjernerystelse var fordi, jeg var sammen med min sygeplejerske-storesøster, der insisterede på et opkaldt til vagtlægen. Selv var jeg ikke begejstret - hvad fanden skal man sige? "Goddag, jeg er gået ind i en mur og har slået hovedet". Seks timer og et vagtlægebesøg senere fik jeg en doktors ord for, at jeg har hjernerystelse. Jeg havde forstået det sådan (fordi jeg lider af selektiv hørelse), at der var tale om en 24-timers affære. Det er på sin vis rigtigt; de første 24 timer er kritiske, men man skal tage den med ro i op til 14 dage efter afhængigt af, hvilke signaler ens krop udsender. Og det er her, jeg er udfordret.

I går på uni havde vi en øvelse, der indebar en smule løb. Noget med åndedrætsøvelser og hvordan forpustethed spiller ind på det. Fordi jeg ikke ville være en af de der irriterende piger fra folkeskolen, der aldrig deltog i idræt, fordi deres knæ var depressive, løb jeg naturligvis. Og gik et kvarter senere hjem, hvor jeg fik det så dårligt, at jeg var meget tæt på at sætte mig ned på fortovet. Fra i dag kl. 10 til i morgen kl. 10 er der stor nyhedsproduktionsøvelse på universitetet, hvor jeg er blevet placeret på natholdet. Var rådvild og ringede til vagtlægen, fordi jeg jo skal have valuta for mine skattekroner. Forklarede den flinke mand situationen og bad om et råd, hvortil han svarede: "Det kan jeg svare meget kort på - hvad synes du selv?". Øhmbøhaltsååå. Jeg tror, at når du spørger, hvad jeg selv synes, så er det fordi, det er en dårlig ide? Hr. Doktor? Ja. Fik forbud mod at deltage med formaninger om, at en hjernerystelse ikke er noget at spøge med, og at hvis jeg ikke lytter til min krop, kan jeg ende med at lide af koncentrationsbesvær, træthed og hovedpine i adskillelige måneder. Nogle gange har jeg brug for meget konkrente svar, og det fik jeg sgu her.

Så i dag har jeg ligget i min seng med kulsåååååårt samvittighed. Men jeg kan ikke fornægte, at hjernen er god at have, og at helbreddet ikke er værd at sætte på spil for en universitetsøvelse. Det er pissedårlig timet, men sådan det er. Listen over dagens præstationer er relativt kort; jeg har gjort badeværelse rent, og jeg er i skrivende stund i gang med et se En Kongelig Affære på Netflix. Klokken er nu 20.12, og jeg startede kl. 11 i formiddags. Til mit forsvar varer den over to timer, men alligevel. Jeg er mere end træt og har taget fire lure i dag. Dét er ny rekord.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar