søndag den 12. juni 2016

Sommerpsykose og Alexander

Jeg er mere til efterår og vinter end forår og sommer. Måske det fysiske ydre skal passe til indersiden af hovedet, tøhø tøhø. Der er en bestemt luft om vinteren, der nærmest agerer hjertestarter for mine lunger. Jeg er tosset med sne og det faktum, at den nærmest gør den omkringliggende verden lydløs. Jeg bliver ikke vinter-blå, men er ej heller immun over for det sublime i det danske vejrs foranderlighed. Derfor har jeg det også overordentligt fedt med det vejr, moder sol sporter pt. Det skal hun sgu have tak for. Det er en uoriginal holdning, men folk er sødere ved hinanden. Sommer er fucking fedt - der er næsten ingen fordømmelse over antal indtagede is, der er lækre damer med smækre stænger, flotte fyre med store overarme og babyer i bodystocking og sut. Det spiller. Og så er der den ældste nevøs fødselsdag. I dag for fem år siden arriverede mennesket, der føjede en spritny titel til mit CV - moster. Med stor sandsynlighed den titel af dem alle, jeg skatter allerhøjest.

Jeg glemmer aldrig, hvordan det lød, da han sagde "moster" første gang. Det lød mest af alt som om, han refererede til rapperen Usher, med en stemme der bedst kan beskrives som en blanding mellem en pakke smør og en tulipan. Han er ikke en baby længere, knapt nok er han en toddler. Han er ved at være et lille menneske, og selvom babyer dufter herregodt, stiger min begejstring proportionelt med, hvor meget personlighed, børn får. Dér er Alexander. Han bliver fem år i dag. Han er en hidsig satan, og han er en elendig taber - det ligger til familien. Han er en generøs storebror, han virker ældre end de fem år, han faktisk er. Han er pjattet med Ninja Turtles og Spider-Man. Han deler sin mosters begejstring for is. Han er næsten invaliderende genert, han skyr rampelyset og skal se folk an. Men han er min nevø. Og jeg lover ham, at jeg vil gøre mit bedste for at forstå, at hans forældre er totalt nederen, når han bliver teenager, jeg vil snakke med ham om damer (eller mænd, hvis det skulle være sig mere passende), jeg vil lade ham overnatte hos mig ligeså tit han vil, jeg vil tage til dårlige skole-skuespil for hans skyld, jeg vil opfordre ham til at blive astronaut, hvis det er det, han vil, jeg vil smadre dem, der drister sig til at drille ham, og jeg vil altid altid være der for ham.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar